About

Kaos Protokoll was created and is led by Swiss composer / bass player Benedikt Wieland. The project has been exploring the post-jazz idiom and riding the new wave of jazz, all the while crafting a wild assemblage from electronica, post punk, spiritual jazz and neo-contemporary since 2012. The group has four critically acclaimed releases to its name: Quick and Dirty (2012), Questclamationmarks (2015), New Chapter EP (2018) and Everyone Nowhere (2018). Over the years, producers and instrumentalists such as Django Bates, Petter Eldh, Otis Sandsjö, Andreas Schaerer, Robot Koch and Alexandre J. Maurer have all made notable contributions to the band’s output.

 

Kaos Protokoll played over 170 concerts to date, appearing on stages all over continental Europe as well as Russia. The band was featured at prestigious festivals such as Cully Jazz Festival, Bejazz Winterfestival, Jazzwerkstatt Graz, Jazz Bez Festival Lviv, Jazzmeile Thüringen and Jazz Contre Band Festival in France. It received the ZKB Jazz Prize (2nd place) in 2013 and was honoured with the Pro-Helvetia Priority Funding in 2018.

 

Some Pressquotes:

„unusual Exciting“
Rolling Stone

 

„They surely becoming a regular name amongst fans of the GoGoPenguins, Jaga Jazzists and Makaya McCravens of this world.“
Music is my Sanctury

 

„They clearly know how to groove“
London Jazz News

 

„a true listening experience“
Colorising

 

„The music of Kaos Protokoll shines in a surrounding of impressionistic melancholy, keeping the right proportions of dark colours. Turning on “Everyone Nowhere“ is like pouring out a life-giving mixture onto the ubiquitous varnish in the thicket of contemporary sound“
Nowa Muzyka

 

„Die Musik von Everyone Nowhere klingt stark, wirkt hoch persönlich und scheint eine übers Musikalische hinausgehende Aussage in sich zu tragen. „
Tages Anzeiger

 

„Der Kontrast zwischen abstrakten Klangbildern und süffiger, meditativer Melodik erzeugt eine Spannung, in der sich – ähnlich wie etwa in Brian Enos ambienten Alben – geradezu räumliche Weiten und Welten auftun. –
Hanspeter „Düse“ Kuenzler LOOP Magazin

 

„Mit ihrem Sound schafft Kaos Protokoll einen Drive, der abhebt und in ekstasischen langen Bögen eine einzigartige Welt aufmacht.“  – Radio 3-Fach

 

Live Session at Radio Espace 2Emissions JazzZ

 

„Berne est le centre névralgique d’une nouvelle scène jazz, défricheuse, courageuse, qui rompt
avec les formes traditionnelles du genre sans les renier. Le quartet Kaos Protokoll est un excellent exemple de cette qualité mise en œuvre avec son indie jazz mêlé d’influences électroniques.“  – LE NOUVELLISTE

 

„Kaos Protokoll ist zurück aus der Hölle.“ – Aargauer Zeitung

 

„Ein einheitlicher Geist durchwirkt das neue Album «Everyone Nowhere», welches kunstvoll und mit mehreren
Spuren arbeitender Klangbänder zwischen Elektronik, Ambient und Trip-Hop erklingt.“ – Der Bund

 

„Kein Jazz und doch nichts anderes“ 5 Stars – Jazz n’more

 

Best Jazz Alben Schweiz – Platz 5 (2018)Aargauer Zeitung

 

Bestlist „Everyone Nowhere“  –  Nowamuzyka (Polen) 2018

 

„Everyone Nowhere“ is probably Kaos Protokoll’s most soulful release to date. – Lodown Magazine

 

„What this Swiss outfit brings to the table is much softer than any of their American compatriots, but equally noteworthy.“Brooklyn Radio

 

„Everywhere Nowhere is a journey through space and time signatures, fluid and sleek, it’s an introspective demonstration of music’s ability to take you where words fail.“Schmutz Berlin

 

„Kaos Protokoll are very much at the heart of a brimming expansion.“Supreme Standards